Sushi bowl met zalm, garnalen, avocado & komkommer 

sushi bowl met zalm, avocado, komkommer en garnalen

De sushi bowl, ook wel bekend als poke bowl of sushi salade, stond al een tijdje op mijn lijstje met recepten die ik graag wil uitproberen. Afgelopen vrijdag, volgens goed katholiek gebruik is het hier stiekem toch regelmatig vrijdag visdag, stond hij op het menu. En zeker niet voor het laatst; ik zat zo te genieten van de sushi bowl dat ik vergat mijn glas wijn op te drinken. Dat gebeurt niet vaak… 😉

Zeker als je de rijst op een eerder tijdstip kookt en zorgt dat de groenten en vis al zijn gesneden en op een bordje liggen is het zo klaar. Je eet het tenslotte toch koud. Vriendin Linda gaf naast de tip om de noristukjes goed te verdelen ook nog de tip om het als hapje op een borrel te serveren in kleine kopjes. Wat een geweldig idee.

Eigenlijk is dit een heel simpel recept waarbij je in plaats van moeilijk doen met sushi rollen, gewoon alle ingrediënten door elkaar mengt.  Alleen de rijst koken en op smaak brengen vergt wat extra aandacht. De sushi bowl is het makkelijkst te maken (en voor te bereiden!) als je hem verdeelt in 2 onderdelen (of 3 als je net als ik een mayonaise monster bent) 

Sushi bowl 

Voor 2 personen als hoofdgerecht
of 4 – 6 personen als voorgerecht ( ik hield hier met 2 personen als hoofdgerecht nog 1 lunch portie van over)

1) Sushirijst & Azijn (trek hier ongeveer 1 uur voor uit; kan tot 1 dag van tevoren)

– 400 gram sushirijst (ongekookt gewicht)
– 4 eetlepels rijstazijn (naturel)
– 2 eetlepels suiker
– 1/2 theelepel (ongeveer 5 gram) zout
– 5 norivellen, in stukjes geknipt

1. Was de sushirijst 2 keer en laat vervolgens 20 minuten weken.

2. Giet de rijst af en kook, met het deksel op de pan en op laag vuur, in 750 ml water in ongeveer 15 minuten gaar. Roer tussendoor een keer door want hij plakt waarschijnlijk aan de bodem van de pan (is niet erg trouwens).

3. Maak in de tussentijd de azijndressing: doe de rijstazijn samen met de suiker en het zout in een steelpan en warm even op. Roer door tot de suiker is opgelost en haal weer van het vuur.

4. Haal de rijst na 15 minuten van het vuur en laat 5 minuten nastomen met het deksel op de pan.

5. Schep de gekookte rijst nu in een bak ( in Japen en bij restaurant Okura gebruiken ze hiervoor een speciale houten sushi kom, ik gebruik gewoon een plastic schaal).
Het is in ieder geval belangrijk om de sushirijst niet in de pan te laten zitten. Laat de rijst nu 10 minuten staan om af te laten koelen naar lichaamstemperatuur.

6. Giet de azijndressing over de rijst en schep het hier doorheen met een houten lepel.

7. Verdeel de noristukjes goed over de rijst en roer meteen door als de rijst nog lauwwarm is; anders gaat het klonteren.

2) Gesneden groenten & verse vis

Ik gebruikte:
– 250 gram zeer verse, rauwe zalmfilet (van de visboer),in stukjes
– 100 gram roze garnalen (géén Hollandse garnalen)
– 
1/2 komkommer, zaadlijst verwijderd, in kleine blokjes
– 1/2 wortel, geschild en in dunne reepjes
– 1 avocado, in stukjes gesneden (last minute ivm verkleuren!)
– 1 bakje zeekraal
– ingemaakte gemberstukjes (voor sushi)
Later nodig:
– sojasaus

Verdeel alle ingrediënten (behalve de avocado) op een bord en bewaar tot gebruik afgedekt in de koelkast. Snijd de avocado pas net voor je de sushi bowl gaat serveren in kleine stukjes ivm verkleuren.
Varieer met de volgende ingrediënten; radijsjes, edamame boontjes, geroosterd sesamzaad, rauwe tonijn, tonijn uit blik, panko, surimi, sriracha saus, japanse omelet

Tip: Als je het niet prettig vindt om rauwe vis te eten bak de zalmfilet dan vlak voor het serveren in een koekenpan of de oven.

3) Wasabimayonaise (of laat dit onderdeel weg als je niet van mayonaise houdt)

Meng 3 eetlepels mayonaise met 1 theelepel wasabi en een klein beetje sojasaus.
Bewaar tot gebruik in de koelkast.

Tenslotte: Verdeel de rijst over 2 grote kommen (mijn schaaltjes op de foto waren erg klein en wij aten dus ieder 2 porties), verdeel er vervolgens de groenten en verse vis over (of laat je gasten dit zelf doen aan tafel) en voeg naar smaak sojasaus & wasabimayonaise toe.

Nu is het een kwestie van voorzichtig door elkaar mengen met je eetstokjes. En genieten…

Bron: combinatie van Yellow Lemon Tree (de wasabimayonaise), Sushi Yip uit Goirle (de sushi rijst) en vriendin Linda (voor de tip over de noristukjes)

 

Ingredienten voor sushibowl op bord

 

sushi bowl met zalm, avocado, komkommer en garnalen

 

 

2 Trackbacks / Pingbacks

  1. Achter de schermen bij Worstenbrood & Wijn #1  | Worstenbrood & Wijn
  2. Achter de schermen bij Worstenbrood & Wijn #1  - Worstenbrood & Wijn

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*