Linzensalade met geitenkaas, walnoten, avocado en spekjes

wp-1484765357795.jpg

Linzensalade met geitenkaas, walnoten, avocado en spekjes

Hoofdgerecht voor 2 – 3 personen
Maar ook nog prima een dag of twee in de koelkast te bewaren als lunch (laat dan de avocado weg ivm verkleuren)

Ingrediënten:
– 270 gram groene linzen (bij voorkeur Le Puy linzen uit Frankrijk)
– 1 laurierblaadje
– 5 takjes tijm
– 1 wortel, geschild en fijngesneden
– 1 kleine rode ui, gepeld en fijngesneden
– 1 stengel bleekselderij, fijngesneden
Voor de dressing:
– 1 eetlepel rodewijn azijn
– 1 theelepel zeezout
– 1 theelepel Dijon mosterd
– 60 ml olijfolie of 1/2 walnootolie en 1/2 olijfolie
– 1 klein sjalotje, gepeld en fijngehakt
Om op het laatst toe te voegen:
– 30 gram platte peterselie, fijngehakt
– 80 gram walnoten, geroosterd en fijngehakt
– 130 gram geitenkaas, verkruimeld
– 1 avocado, van schil ontdaan en in stukjes
– 125 gram spekreepjes
– fijngemalen zwarte peper
Extra nodig: middelgrote kookpan, koekenpan en saladeschaal

Bereidingswijze:
1. Spoel de linzen af  en doe ze in een middelgrote kookpan met ruim gezouten water, het laurierblaadje en de takjes tijm. Breng aan de kook en laat op laag vuur ongeveer 15 minuten koken. Voeg dan de fijngehakte groenten toe en kook nog 5 – 10 minuten tot de linzen zacht zijn (niet overgaar!)

2. Maak terwijl de linzen koken de dressing door alle ingrediënten daarvoor door elkaar te mengen.

3. Rooster de walnoten als je dat nog niet hebt gedaan en bak daarna (eventueel in de dezelfde pan) de spekjes uit.

4. Giet de linzen af en meng meteen door de dressing als ze nog warm zijn. Ik doe dit in een grote saladeschaal waar ik het gerecht ook in serveer. Verwijder het laurierblaadje en de takjes tijm.

5. Breng op smaak met nog wat zout en peper naar smaak en meng er de walnoten, geitenkaas, avocado, spekjes en peterselie over.
Serveer warm of lauwwarm.

Tip: de salade is prima 2 dagen van tevoren te maken en in de koelkast te bewaren. Laat hem dan wel weer even op kamertemperatuur komen en breng eventueel opnieuw op smaak. Ideaal als lunchsalade om mee te nemen.

Bron: My Paris Kitchen van David Lebovitz

Wat was ‘ie lekker! En nog gezond ook. Op de spekjes na dan. Maar voor een vegetarische versie kun je ze ook gerust weglaten. Wij aten hem als hoofdgerecht maar deze linzensalade is ook prima te serveren als bijgerecht. Laat dan de spekjes en avocado weg (zoals in het originele recept van David Lebovitz) en serveer bij bijvoorbeeld zalm uit de oven of Confit de Canard. 

 

 

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*