Meatless Monday: Kikkererwten pita’s met harissasaus

Manlief en ik zijn geen vegetariërs maar eten stiekem steeds vaker een dagje geen vlees. En waarom ook niet; er zijn zo ontzettend veel lekkere recepten waarbij je het vlees helemaal niet mist.  Maar de belangrijkste reden om dit recept regelmatig te maken is vooral dat het zo snel klaar is. Ideaal dus voor doordeweeks.  

Er zijn weliswaar recepten waarbij verse kikkererwten veel lekkerder zijn maar voor dit snelle receptje is dat helemaal niet de moeite waard. Gewoon kikkererwten uit blik of pot gebruiken dus, als je ze maar goed afspoelt zodat je het smaakje van het kikkererwtenvocht kwijt bent. 

Kikkererwten pita’s met harissasaus

Hoofdgerecht voor 2 personen

Ingrediënten: 

– 2 eetlepels Griekse yoghurt
– 2 eetlepels mayonaise
– 1/2 theelepel honing
– 2 theelepels harissa (Marokkaanse peperpasta, evt. te vervangen door sambal)
– 1 klein teentje knoflook
– 300 gram gekookte kikkererwten, afgespoeld en uitgelekt
– 1 ui, gesnipperd
– 1 rode paprika, in blokjes
– 1 eetlepel zonnebloemolie
– 1 theelepel ras el hanout (Marokkaanse kruidenmix)
– 1 theelepel komijnpoeder
– 1/2 theelepel paprikapoeder
– 2 eetlepels ketjap manis
– 4 pitabroodjes
– peper & zout

Bereidingswijze: 

1.Roer de Griekse yoghurt, mayonaise, honing en harissa door elkaar in een bakje. Pers het teentje knoflook erboven en roer door elkaar. Zet het bakje afgedekt klaar totdat je gaat serveren.

2. Pak een grote hapjespan of wok, voeg de zonnebloemolie toe en zet deze op het vuur. Doe de ui in de pan en fruit deze kort. Voeg daarna de stukjes rode paprika en kikkererwten toe en bak deze een minuut mee. Nu gaan alle specerijen erbij. Bak weer een minuut mee. Als laatste roer je de ketjap manis erdoor en laat je het geheel nog 5 minuten op zacht vuur pruttelen. Voeg eventueel nog een scheutje water toe als het droog kookt. Indien nodig op smaak brengen met peper.

3. Warm intussen de pita’s op in de oven of een broodrooster.

4. Serveer de pita broodjes gevuld met de kruidige kikkererwten en de saus.

Maak er eventueel nog een simpele komkommersalade bij met alleen wat olijfolie en zout. Of meng nog wat tomaatjes, rucola, spinazie of radijsjes door de salade.

Bron: Vegatopia, het kookboek

 

wp-1484160159168.jpg

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*