Meatless Monday: Gegrilde aubergines met gekruide kikkererwten en walnootsaus

gegrilde aubergines met gekruide kikkererwten

Als ik bepaalde ingrediënten in huis heb die op moeten en even geen inspiratie heb (je kunt ook teveel kookboeken hebben…) kijk ik vaak op de foodblog van Caroline Brouwer. Ze is eigenlijk gestopt met bloggen maar heeft alle recepten online laten staan. En heel soms post ze nog iets nieuws.

Ik weet dat Caroline’s smaak erg overeenkomt met die van mij en als zij enthousiast is over een recept dan moet het wel heel gek zijn wil ik het niet lekker vinden. Zo ook deze keer toen ik nog 2 aubergines in het koelvak vond; het is echt een pareltje van een vegetarisch gerecht. Met als tip van Caroline om de aubergine plakken te roosteren in de oven ipv in de grillpan.

Gegrilde aubergines met gekruide kikkererwten en walnootsaus 

Hoofdgerecht voor 2 personen

Ingrediënten

– 4 eetlepels olijfolie
– 1 ui, fijngehakt
– 1 rode chilipeper, zaadjes eruit en fijngehakt
– 2 cm verse gember, geraspt
– ½ theelepel gemalen komijn
– ½ theelepel gemalen korianderzaad
– ½ theelepel kaneel
– blikje kikkererwten (400 gram), afgespoeld en uitgelekt
– 200 gram tomaten, in kleine stukjes (ca. 3 tomaten)
– sap van een ½ citroen
– 2 aubergines, in plakjes gesneden

Voor de walnootsaus:
– 200 gram Griekse yoghurt
– 1 knoflookteen, geperst
– 25 gram walnoten, gehakt
– handvol koriander, gehakt

Bereidingswijze

1. Kwast de aubergines aan beide zijden in met olie en bestrooi met zout en peper en grill ze in een grillpan aan beide zijden bruin en gaar. (Caroline Brouwer legt ze op een bakplaat bekleed met bakpapier, kwast ze in met olijfolie, strooit er zout en peper op en verwarm de oven voor op 190’C, zet de plaat 20 à 30 minuten in de oven en je aubergines zijn klaar. En dat werkt ook prima!).
2. Verwarm 2 eetlepels olijfolie in een pan en voeg de ui toe, bak de ui 10 minuten tot ze zacht en goudbruin zijn. Voeg de chilipeper, de gember en kruiden toe en meng goed. Doe de kikkererwten en de tomaten erbij en voeg 5 eetlepels water toe. Breng aan de kook en laat 10 minuten zachtjes koken. Voeg naar smaak zout en peper toe en het citroensap.
3. Meng de yoghurt met de knoflook, bijna alle walnoten en koriander, voeg zout en peper naar smaak toe en roer goed.
4. Schik de plakjes aubergine op een schaal, verdeel het kikkererwtenmengsel erover. Schep er wat walnootsaus op en strooi de rest van de walnoten en koriander erover en serveer. Geef de rest van de saus erbij.

Bron: BBC Good Food gevonden via een van mijn favoriete foodblogs: Caroline Brouwer


 

2 Reacties

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*